پرورش دهنده زنبور عسل

عسل یکی از پرخاصیت ترین محصولات غذایی طبیعی است که از جایگاه ویژه ای در سفره مردم جهان خصوصا ایرانیان برخوردار است.

پرورش زنبور و تولید عسل طبیعی یکی از فرصت‌های شغلی است که علاقه مندان خاص خود را در کشور دارد و از این جهت که خروجی آن، یک محصول اُرگانیک است که برای سلامتی و استفاده در زمینه های مختلف کارآیی دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مزیت این کسب و کار این است که می شود با اندکی سرمایه و تجهیزات کم و بدون نیاز به نیروی کار این شغل را راه اندازی کرد. همچنین این کسب و کار برخلاف اکثر مشاغل تولیدی یا کشاورزی و یا خانگی که غیر قابل جابجایی و ثابت هستند، زنبورها را می شود حمل و نقل کرد و اگر در مراتع فعلی، وضعیت گل و گیاه مناسب نباشد می توان به مناطقی که وضع بهتری دارند برد. از این نظر ریسک پذیری و تلف شدن زنبورها نسبت به شغل های دیگر حوزه کشاورزی و دامپروری کمتر است.

بر اساس آمار موجود، میزان تولید عسل از ۹۰ هزار تن در سال ۹۷، به ۱۱۲ هزار تن تا پایان سال ۹۸ رسیده است که حدود ۲۴ درصد رشد را نشان می‌دهد. در تعداد کلونی نیز در دنیا رتبه چهارم را پس از هند، چین و ترکیه داریم و در تولید عسل هم رتبه چهارم را بعد از ترکیه، چین و آرژانتین دارا هستیم. متأسفانه میزان صادرات عسل کشور در سال 98 به دلیل شیوع بیماری کرونا به شدت کاهش یافته است در حالی در سال‌های قبل، میزان صادرات عسل به 5 هزار تن نیز می‌رسیده است که بیشتر به کشور ترکیه صادر می‌شده است.

برای شروع زنبورداری و راه‌اندازی یک زنبورستان لازم است زنبوردار قبل از هر چیز درباره شرایط اقلیمی و محیطی زنبور و وسایل و ابزار زنبورداری اطلاعات لازم را کسب کند.

لذا استان سیستان و بلوچستان با توجه به شرایط اقلیمی خود میتواند یک استان مناسب برای گسترش این شغل باشد.

در حال حاضر در حومه و خود شهرستان های خاش ، میرجاوه و حوزه سیستان ، این شغل طرف داران خاص خود را داراست.