آزمون های شخصیت شناسی

آشنایی سطحی و غیرعلمی با اصطلاحات و ابزارهای شخصیت شناسی، ممکن است باعث شود که مفاهیم و ابزارهای این حوزه را در فضاهای نامناسبی به کار بگیریم.

این سوالات پیش می آید که آیا واقعاً استفاده از آزمون تیپ شناسی در انتخاب شغل آینده می‌تواند مفید باشد؟یا این‌که آیا می‌توان بر اساس میزان درونگرایی و برونگرایی فردی که به تازگی واردشغلی شده، رضایت شغلی او را در‌ آینده پیش‌بینی کرد؟این نوع سوالات را نمی‌توان بر اساس تجربه‌های موردی پاسخ داد و صرفاً با شناخت عمیق مبانی علمی شخصیت شناسی، می‌توانیم آن‌ها را به درستی پاسخ دهیم.

مباحث شخصیت شناسی با تجربه‌های روزمره‌ی زندگی ما گره خورده‌اند.به همین علت، همواره این وسوسه وجود دارد که هر آن‌چه را در این مباحث می‌آموزیم، به سرعت به خود و اطرافیان‌مان نسبت دهیم و در جستجوی مصداق‌هایی برای آن‌ها باشیم.این نوع مصداق‌یابی‌های شتابزده، می‌توانند ما را به سمت تحلیل‌های نادرست و غیردقیق و نیز سوگیری در تصمیم گیری سوق دهند.حتماً شما هم کسانی را دیده‌اید که به محض آشنایی سطحی با اصطلاحاتی مانند درونگرا، برونگرا، آرکتایپ، تیپ شخصیتی، شخصیت شناسی MBTI و مانند این‌ها، هر روز و هر لحظه در پی تحلیل شخصیت دیگران هستند و چه بسا با اتکا به دانسته‌های سطحی خود، قاطعیت بیشتری در قضاوت‌های خود به‌خرج دهند.

پس شرکت در این آزمون ها نمی تواند صددرصد ضمانتی برای شما وکارشما باشد،درنتیجه برای تشخیص بهتروبیشتر نتیجه ی آزمون شخصیت شناسی خود ازمتخصصین این حوزه مشاوره بگیرید. 

خود شناس : برای پی بردن به مدل رفتاری DISC خود، گزینه هایی را انتخاب کنید که ویژگیهای واقعی شما را توصیف کند و نه ویژگیهایی که می خواهید داشته باشید و یا دیگران از شما توقع دارند.خود را در محیطی همانند محل کار، دانشگاه، خانه و … تصور کنید و گزینه ها را متناسب با آن محیط انتخاب نمایید. گزینه ها را بیش از اندازه تحلیل نکنید و البته عجله هم نکنید. پاسخ به همه ۲۶ گروه گزینه ها حدود ۲۰-۱۵ دقیقه زمان می برد.

کاربوم : انواع تست شخصیت شناسی و شغلی معتبر ،با تست روانشناسی و شخصیت شناسی توانایی‌هایتان را بشناسید.

ایران تلنت تست : با شرکت در آزمون شخصیت شناسی MBTI ایران تلنت، اطلاعات دقیق و باورنکردنی از خود و نحوه رفتارتان با محیط اطراف بدست بیاورید و برای شغل هایی که مناسب با شخصیت تان هست رزومه ارسال کنید تا از کار خود لذت ببرید.

سنجمان : یکی از مشهورترین تست هایی که در دنیا برای سنجش روانی مورد استفاده قرار می گیرد آزمون آنلاین NEO است. این تست کاربردهای مختلفی در زمینه ازدواج، استخدام و  تشخیص اختلالات روانشناسی دارد. فرم استاندارد مدل شخصیت شناسی NEO پنج عامل اصلی شخصیت بزرگسالان را بررسی می‌کند که همان BIGE FIVE است و علاوه بر ۵ صفت اصلی  در هرکدام، شش خصوصیت را نیز برمی‌شمرد.

طب لینک : این پرسش‌نامه (که به نام «آزمون سازگاری نیازهای اساسی صاحبی» نیز معرفی و شناخته شده است)، یک ابزار مبتنی بر روش خود-گزارشی است که برای ارزیابی شدت نیازهای اساسی افراد بر مبنای «تئوری انتخاب» توسط دکتر علی صاحبی طراحی و ارائه شده است. بیشتر بخوانید